Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami tworzenia programów w technologiach komponentowych. W trakcie zajęć studenci poznają możliwości wykorzystania zdefiniowanych przez siebie komponentów w programach napisanych w wybranym języku programowania.
Tematyka zajęć:
1. Przypomnienie podstaw programowania proceduralnego w wybranym języku programowania: wprowadzanie i wyprowadzanie danych, instrukcja warunkowa, instrukcja iteracyjna WHILE, instrukcje iteracyjne FOR, sekwencje – łańcuchy znaków, krotki, listy i słowniki, funkcje i ich wykorzystanie do tworzenia własnych modułów i pakietów, programy z argumentami pozycyjnymi, obsługa wyjątków, operacje na plikach.
2. Przypomnienie podstaw programowania obiektowego w wybranym języku programowania: klasy, metody, obiekty i pola, konstruktory i atrybuty klas, polimorfizm i dziedziczenie.
3. Tworzenie interfejsów graficznych GUI z wykorzystaniem wybranego języka programowania jako przykład wykorzystania paradygmatu programowania obiektowego. Wykorzystanie elementów graficznych i multimedialnych.
4. Pojęcie interfejsu. Przykłady wykorzystania interfejsów w programowaniu obiektowym.
5. Wprowadzenie do programowania komponentowego. Teoria i inżynieria oprogramowania komponentowego. Wzorzec odwróconego sterowania. Pojęcie i rola kontenera,
6. Przegląd wybranych technologii komponentowych.
7. Wykorzystanie odpowiedniego pakietu (biblioteki) wybranego języka programowania do tworzenia komponentów. Typy komponentów i ich użycie. Cykl życia komponentów. Wersjonowanie komponentów.
8. Tworzenie aplikacji w wybranej technologii komponentowej.
- Autorzy kursu: Marcin Ziółkowski