General
Zarzadzanie i marketing w rolnictwie
- autor/wykładowca: dr inż. Anna Grontkowska
1. Organizacja, zarządzanie podstawowe pojęcia, istota i podstawowe funkcje zarządzania (planowanie, organizowanie, kierowanie, kontrolowanie). Organizacja a jej relacje z otoczeniem bliższym (celowym) i dalszym (ogólnym). Zarządzanie w wybranych formach prawnych organizacji w rolnictwie.
Celem wykładu jest zapoznanie z istotą zarządzania oraz organizacji oraz przeanalizowanie zależności gospodarstwa rolniczego od otoczenia bliższego i dalszego, wskazanie różnic między poszczególnymi formami prawnymi.
Marketing - podstawowe pojęcia, istota orientacji marketingowej, rola marketingu we współczesnych organizacjach, badania marketingowe.
W trakcie tego wykładu dowiesz się o istocie marketingu, cechach charakteryzujących orientacje marketingowa na tle innych realizowanych w przedsiębiorstwach. W trakcie wykładu wskazane zostaną zagadnienia teoretyczne dotyczące badań marketingowych, ich przygotowania oraz przeprowadzania.
Proces zarządzania marketingowego (segmentacja rynku, wybór rynku docelowego, pozycjonowanie przez marketing mix (4P))
Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy najważniejszymi zagadnieniami zarządzania marketingowego, jego istoty i elementów składowych. W trakcie wykładu zostanie zaprezentowana tematyka dotycząca segmentacji rynku oraz marketingu mix (cechy produktu, ceny, dystrybucji oraz promocji.
Planowanie w organizacji (istota i znaczenie planowania w organizacji, cele organizacji, rodzaje analizy strategicznej, planowanie operacyjne, rodzaje planów, w tym plan marketingowy, bariery w planowaniu).
Organizowanie w zarządzaniu (procesy pracy, projektowanie i grupowanie stanowisk pracy, hierarchia i rozpiętość kierowania, typy struktur organizacyjnych, np. organizacje wysmukłe i spłaszczone - ich wady i zalety, podział władzy w organizacji i delegowanie kompetencji; centralizacja i decentralizacja zarządzania, wybrane metody organizatorskie - lean management, outsourcing).
Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy z najważniejszymi aspektami procesów pracy w organizacjach. Nauczysz się w jaki sposób należy projektować strukturę organizacyjną na podstawie wiedzy o rozpiętości i zasięgu kierowania. Będziesz mógł samodzielnie określić czynniki od których zależy struktura organizacyjne i jakie elementy należy uwzględniać przy tworzeniu komórek organizacyjnych (zespołów pracowników). Dowiesz się o różnych rodzajach struktur organizacyjnych a także co to jest cykl życia organizacji i czym charakteryzują się poszczególne jego fazy.
Kierowanie ludźmi (zarys teorii motywacji: piramida potrzeb Maslowa, dwuczynnikowa teoria Herzberga, teoria wzmocnienia Skinnera, teoria oczekiwań Vrooma), zasady funkcje i systemy motywowania, zasady, warunki skuteczności nagradzania i karania.
Przed i po wykładzie należy zapoznać się z zamieszczonymi materiałami wykładowymi. Aktywność ta jest oceniana. Wszystkie materiały oprócz oznaczonych jako materiały dodatkowe są obowiązkowe.
Celem tego wykładu jest przedstawienie wybranych teorii motywacji, motywatorów i charakterystyka systemów motywowania. Po zapoznaniu się z materiałami będziesz umiał samodzielnie określić rodzaje motywatorów, które na ciebie oddziałują silniej, a które słabiej. Będziesz umiał porównać systemy motywacyjne stosowane w przedsiębiorstwach. Będziesz mógł samodzielnie podejmować decyzje o tworzeniu systemu motywacyjnego na podstawie znajomości zasad ich kształtowania. Poznasz zasady prawidłowego stosowania nagród i kar.
Wybrane zagadnienia prawa pracy (prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy, stosunek pracy, umowa o pracę - istota, rodzaje, sposoby rozwiązania, wygaśnięcie).
Celem tego wykładu jest przedstawienie podstawowych zagadnień dotyczących praw i obowiązków pracodawców i pracowników zgodnie z przepisami prawa obowiązującymi w tym zakresie. Po zapoznaniu się z wykładem będziesz umiał porównać ze sobą rodzaje umów o pracę, sposoby rozwiązywania umów. Dowiesz się czym różni się wygaśnięcie umowy od jej rozwiązania w aspekcie prawnym. Będziesz mógł samodzielnie określić swoje prawa i obowiązki jako pracownika (ewentualnie pracodawcy)
Należy zapoznać się z kodeksem pracy , ewentualnie aktami osobowymi pracownika
Ocenianie (istota, cele, kryteria, zasady, znaczenie oceniania w organizacjach). Kontrola w organizacji (cel, znaczenie i obszary kontroli, systemy i etapy procesu kontroli, zarządzanie procesami kontroli, zwłaszcza specyfika kontroli jakości i bezpieczeństwa żywności, controlling w organizacji).
Celem tego wykładu jest zaprezentowanie wybranych zagadnień dotyczących oceniania oraz prowadzenia procesów kontroli w organizacjach . W trakcie wykładu dowiesz się o najważniejszych zasadach oceniania, znaczeniu ocen, kryteriach oceniania oraz podstawowych błędach i przeszkodach pojawiających się przy ewaluacji. Będziesz umiał samodzielnie wskazać instrumenty stosowane w kontroli w organizacji (przedsiębiorstwie, gospodarstwie) oraz określić ich skuteczność (ewentualnie wskazać możliwości ich zamiany na inne).
Specyfika zarządzania w rolnictwie (cechy czynników wytwórczych specyfika produkcji rolniczej - roślinna i zwierzęca, procesy pracy w rolnictwie, produkty rolne). Specyfika rynku rolno-żywnościowego i marketingu rolnego (rynek wiejski a rynek rolno-żywnościowy, cechy i funkcje rynku rolno-żywnościowego), charakterystyka wybranych rynków rolnych.
W trakcie tego wykładu zapoznasz się ze specyfiką zarządzania w gospodarstwie rolnictwie i rynku rolnym